Egri Borvidék – borász szemmel

“Ha jó bort érzek, betérek;
Ne térnék hát Egerbe?
Ha ezt a várost elkerülném,
Az isten is megvetne…”

Petőfi Sándor

Nehéz megítélni valaminek a népszerűségét abban az esetben, ha az ember minden nap abban a témában él és mozog. Így gondolkodunk mi is afelől: vajon jelenthet-e egy borvidék vagy egy borászat önmagában is vonzerőt, ha úti célok között kell válogatni.

Mi természetesen rögtön rávágnánk, hogy IGEN. Mégis, felmerül a kérdés, hogy azokra számára, akik egyszerűen csak kedvelik és keresik a jó bort és kíváncsiak egy pincészet életére, felkeresik-e az adott régiót, anélkül, hogy mást is kínálnánk Nekik.

Arra jutottunk, hogy igenis feladatunk az, hogy a hozzánk érkezők számára fel tudjuk tárni azt, hogy milyen egyéb kincseket rejt a borvidék, miért érdemes több napra is a környékre érkezni és milyen programokat, látnivalókat kínál Eger és térsége.

Az egri történelmi borvidék, mintegy 5000 hektárnyi szőlő ültetvénye a Bükk hegység déli lankáin terül el. A borvidék két eredetvédelmi körzetre tagozódik, Eger várost és a körülötte fekvő 17 községet foglalja magába. A vidéki bor- és szőlőkultúra több mint 1000 éves múltra tekint vissza, így nem csoda, ha azt mondjuk ez a tény, nagyban meghatározza az itt élő emberek életét a mai napig.

Eger pincéinek és a Szépasszonyvölgynek a fáradhatatlan vendégváró hangulata önmagában is kitöltene egy teljes napot, ha belépünk Eger kapuján. A bortérképről lelépve azonban Eger belvárosa is megér néhány napot, attól függően, mennyire akarunk belemélyedni egy nagy múltú, történelmi város felfedezésébe. Azon túl, hogy azokat a kötelező és vitathatatlanul legszebb nevezetességeket, mint az Egri vár, a Minaret és a Bazilika megnézzük, elmehetünk olyan rejtett és titkos helyekre, mint a Valida Szultána vagy lesétálhatunk a város alá, az egykori érseki pincerendszerbe.

Ha érdekelnek a középkori legendák és a szerzetesek titkos élete, akkor minden sarkon szebbnél-szebb templomokba ütközhetünk. A Ráctemplom, az Érseki Palota és a Minorita Templom csak a kezdet a papok útjának megismerésén. Az élménysétákat megunván, a Törökfürdőben vagy a Termál-strandon kapcsolódhatunk ki, ami után még mindig jut idő egy süteményre vagy egy kávéra a Széchenyi sétálóutcán, majd egy élőzenés vacsorára a Kis Dobó téren.

Aki a túrázás szerelmese, annak a közelben válhat kedvére a Szalajka-völgy vagy a Noszvaji barlanglakások látványa. Aki biciklit ragadna, annak jó hírünk van: Egert keresztül-kasul lehet tekerni bicikliúton, biztonságosan. Aki pedig még többet fürödne, annak szinte szó szerint éjszakába nyúlóan nyitva áll a Gyógyvizek völgye Demjén és Egerszalók vonalában.

Aki pedig semmi másra nem vágyik, mint egy finom pohár borra és szép kilátásra, az bármelyik borvidéki faluba felkerekedhet, Noszvajtól egészen Ostorosig, de még az éjfekete cseresznyéjéről híres Szomolyára is.

Nos… ugye kedvet kaptak? Várjuk Önöket a nyáron borvidékünkre és a St.Andrea Szőlőbirtokra!